BODY STRESS RELEASE BIJ SPORTMENSEN

In het leger wordt je elke dag gepusht en uitgedaagd om over je grenzen heen te gaan, vooral lichamelijk. “Go, go, go”, en “doorzetten”! Alleen als je dóór de pijn heen gaat bereik je het volgende level van fitness. En als je denkt dat je lichaam niet meer dan, dan heeft het eigenlijk nog best net iets meer te geven. Deze zelfde zienswijze is ook gebruikelijk in veel takken van sport.

Eigenlijk wordt je geleerd: “Luister niet naar je lichaam, maar vertel het wat jij wilt dat het moet doen”. Maar dit is een verkeerde benadering van het lichaam. Het lichaam zit wonderbaarlijk in elkaar. Het heeft een fantastisch zelfgenezend vermogen wat alleen optimaal kan functioneren als we het met respect behandelen en er goed voor zorgen. Luisteren naar wat het aangeeft dat goed voor ons is.

Als we auto rijden letten we goed op de temperatuur van de auto, we controleren oliepeil en benzine niveau omdat we weten dat een oververhitte auto of een auto zonder benzine en regelmatig onderhoud ons niet ver zal brengen. Dit zouden we eigenlijk hetzelfde moeten doen met ons lichaam. Let wel: We kunnen wel een nieuwe auto kopen maar van ons lichaam is er maar één en dat kunnen we niet vervangen.

Gedurende sportactiviteiten wordt het lichaam blootgesteld aan veel verschillende soorten stress. Alle mensen hebben een verschillend punt waarop stress teveel wordt. Als stress teveel wordt zal het lichaam zichzelf beschermen door spieren vast te gaan zetten over een bepaald gebied en daarmee de beweeglijkheid van betrokken gewrichten beperken. Als er meer spanning ontstaat dan het lichaam kan verwerken wordt het dus opgeslagen in het systeem.

In een door de Europese Gemeenschap erkend rapport over sportblessures staat de volgende conclusie: “in de meeste sporten is het niet de vraag of een atleet zijn blessures zal overwinnen, maar wanneer en in welke mate er een blessure zal ontstaan. Veel van de blessures komen iet door een plotselinge gebeurtenis, maar door wat algemeen bekend is: overdaad. Dit houdt in dat een bepaald deel van het lichaam niet meer is opgewassen tegen de regelmatige druk van de training zonder “vast te lopen”.

Rugpijn komt, bijvoorbeeld, veel voor bij gewichtheffers, golfers en hockeyers en honkballers. Zowel golf als honkbal vereist een steeds terugkerende snelle draai in de bewegingen. Dit kan opgeslagen spanning in het lichaam veroorzaken als het niet goed wordt uitgevoerd. Deze spanning kan op den duur o.a. leiden tot onderrug- en schouderklachten. Van kinderen en tieners wordt vaak teveel gevraagd tijdens het sporten op school of tijdens sportactiviteiten, zowel fysiek als mentaal, wat ook als stress vastgezet kan worden in het lichaam. Omdat ze jong zijn zien we dit niet als stress. De symptomen, die de kinderen krijgen, worden omschreven als “gewoon”groeipijn, hoofdpijn, buikpijn, maar ook bedplassen en tandenknarsen kan hierdoor worden veroorzaakt.

Sportactiviteiten kunnen ook leiden tot emotionele stress. Dit wordt dan veroorzaakt door de competitiestrijd in de sport, het moeten presteren en het koste wat kost moeten/willen winnen en teleurstelling/frustratie vanwege verlies of het niet in vorm zijn.

Uitdroging of juist teveel vochtinname kan leiden tot chemische stress. Deze kan ook worden veroorzaakt door het inademen van uitlaatgassen tijdens het joggen.

Maar toch, alle mogelijkheden die sportmensen hebben om stress op te bouwen en blessures op te lopen wegen niet op tegen het gezondheidsbelang van sporten. Dus: “hoe kun je zo optimaal mogelijk intensief een sport beoefenen en tegelijk goed voor het lichaam zorgen?”

Een regelmatig bezoek aan een BSR practitioner levert een aantal voordelen op. Om te beginnen geeft een release de spieren nieuwe energie. Als spieren zich vastzetten om een bepaald gedeelte van het lichaam te beschermen kost dit het lichaam veel energie. Energie die eigenlijk beschikbaar zou moeten zijn om goed te kunnen presteren tijdens de sportuitoefening. Als de spieren door middel van BSR worden losgemaakt en daardoor weer ontspannen komt er extra energie vrij die ten goede komt aan verbeterde sportprestaties. Een aangespannen spier heeft nog maar een klein deel van zijn rekvermogen over. Dit rekvermogen en de soepelheid van spieren wordt sterk verbeterd door middel van BSR. En dit op haar beurt verhoogt het prestatieniveau.

Een praktijkvoorbeeld:
Een practitioner had een 36-jarige man als cliënt. Hij was een hardloper en had last van een gespannen hamstring. Hij vertelde de practitioner dat hij elke ochtend oefeningen deed om de hamstring op ter rekken. Hij deed dit door zijn tenen aan te raken met gestrekte benen. Hij kon haast niet geloven dat juist deze oefening het probleem eigenlijk alleen maar verergerde. De oefening van steeds de tenen aan te raken veroorzaakte, door het zover doorbuiten van de rug, juist meer iiratie van de zenuwen in de onderrug en veroorzaakte zo het probleem in de hamstring omdat de zenuwen van de onderrug doorlopen naar de benen. Na behandelingen met BSR en het stoppen van de oefening ontdekte de man dat hij geen last meer had van zijn hamstring. De practitioner kon dus niet alleen helpen dmv het geven van releases, maar ook door het geven van advies betreffende de houden en kennis en begrip van het lichaam alsmede het aanleren van een aantal oefeningen om lichaamsspanning los te laten.

Meer voordelen van BSR voor sportmensen:

  • een verbeterde conditie, balans en timing, wat erg belangrijk is voor sporten als o.a. atletiek, gymnastiek en skiën
  • het sneller loslaten van lichaamsspanning, waardoor je sneller herstelt na een sportprestatie (verbetering van het recuperatievermogen)
  • BSR voorziet atleten en sportmensen van een voorsprong om op topniveau te presteren, dankzij het betere contact met het lichaam, het beter kunnen interpreteren van signalen van het lichaam, een beter begrip van de integrale werking van het lichaam en van hoe het lichaam verzorgd en gerespecteerd moet worden.