Algemeen

  • Probeer bij alles wat je doet de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom te respecteren, vooral de holte in de onderrug;
  • Doe niets wat deze natuurlijke S-vorm geweld aan doet;
  • Zorg dat u altijd, maar zeker na een release voldoende drinkt;
  • Neem na een release voldoende rust;
  • Een dagelijkse powernap van 20 minuten doet wonderen voor je concentratie en productiviteit;
  • Een wandeling tussen de middag (in plaats van een boterham aan het bureau) doet ook wonderen voor je productiviteit;
  • Als je de hele dag achter een bureau zit, haal dan zelf je kopje koffie / thee of een glas water. Sta minstens een keer per anderhalf uur op en loop een stukje;
  • Doe dagelijks de nekof buikspieroefeningen die u door de practitioner zijn uitgelegd.

Zitten

  • Voordat je gaat zitten: buig een beetje door je knieën en breng je stuitje naar achteren, zodat de natuurlijke holte in je onderrug gewaarborgd is;
  • Kruis je knieën niet over elkaar;
  • Zak niet onderuit, niet op je onderrug zitten (als een banaan);
  • Leg je voeten niet op een tafel of kruk; (wel bijv. op een stoofje of een kussen dat op de grond ligt);
  • Niet in bed of op de vloer zitten met je benen rechtuit gestrekt;
  • Lees niet langdurig met je hoofd voorover gebogen; (ook spelen op de Ipad);
  • Zit niet langdurig met je hoofd voorover gebogen achter de computer of laptop;
  • Blijf niet te lang achtereen achter je bureau zitten, sta op voor elk kopje thee, koffie, glaasje water etc.;

Slapen

  • Voor volwassen: niet op je buik slapen, dit forceert je nek;
  • Een te dik kussen forceert je nek;
  • Probeer niet in foetushouding te slapen.

Oefening / Sport

  • Doe niets wat de natuurlijke spankracht van je spieren forceert. Dit is bij veel sporten en oefeningen wel het geval;
  • Rekken en strekken is goed, let op dat het geen overrekken en overstrekken wordt;
  • Pijn is een signaal van het lichaam waarnaar we zouden moeten luisteren, ga niet door;
  • Geef je lichaam de tijd om te herstellen;

Aan te bevelen milde oefeningen tijdens het herstelproces zijn:

  • stevig wandelen;
  • zwemmen;
  • fietsen (op een fiets waarop je rechtop zit):
  • hardlopen op een minitrampoline;
  • Body Stress Release buikspieroefening in bed direct na het wakker worden.

Tillen

  • Buig niet voorover met gestrekte benen;
  • Houd je rug recht, zak door je knieën, gebruik je bovenbeenspieren;
  • Houd het te tillen object dicht bij je lichaam;
  • Haal hulp als het object te zwaar is;
  • Draaien en tillen tegelijk forceert het lichaam en meer specifiek de rug.

Downloads